Adresa redacţiei: Str. Bulevardul Victoriei nr. 3-5, Email: redactie@realitateadorohoiana.ro, Telefon: 0331.402.010
Oamenii au nevoie de certitudini pentru a-și recâștiga optimismul - Opinia psihologului
Realitatea DorohoianăData 26.03.2020 - 18:46:24
Educatie
Foto generic - Sursa foto: garbo.ro
Frica, teroarea, panica sunt mai prezente ca niciodată mai ales acum când acest virus se răspândește atât de rapid. Ne temem de ceea ce ne rezervă ziua de mâine iar informația negativă contribuie enorm la frica resimțită și îngreunează momentele prin care trecem.
DISTRIBUIE           

În aceste momente întrebările legate de ceea ce va urma sunt pe buzele tuturor astfel că mulți dintre noi trăim frica de necunoscut la o intensitate mai mare ca de obicei. În opinia psihoterapeutului Andreea Bob, faptul că oamenii de știința nu au date prea multe despre acest virus că nu pot să facă previziuni concrete documentate științific, că nu există încă un tratament care să prevină răspândirea acestui virus augmentează incertitudinea, iar în relație directă cu teama de necunoscut este nevoia de certitudine și nevoia de siguranță.

Dar ce înseamnă siguranța de fapt? Este certitudinea o certitudine? Ne luăm de obicei multe măsuri de siguranță cu scopul de a ne asigura liniștea și confortul; dar, puțini poate se întreabă cât din ceea ce reprezintă siguranța pentru mine, e chiar sigur pe termen lung? Ce e siguranța de fapt? Ce înseamnă certitudinea? Urmăm aceleași trasee, ne urmăm rutinele pentru că asta ne ajută să ne vizualizam un viitor sigur. Atunci când simțim siguranță, credem că ne prezicem viitorul... Dar viitorul este incert prin însăși faptul că este un necunoscut. Viitorul devine concret atunci când ajungem să îl trăim în prezent iar atunci nu mai este viitor. Viitorul este prin însăși natura lui imprevizibil. Asta trăim zi de zi. Trăim cu o doză mare de imprevizibil. Uneori, se întâmplă ca acest imprevizibil să își arate evidența mai puternic, dar asta nu înseamnă că incertitudinea nu e acolo în fiecare zi. Să nu uităm că ne este greu iar uneori aproape imposibil să avem control asupra multor lucruri din jurul nostru: comportamentul celorlalți, vremea, accidentele, guvernul...etc.”, explică psihoterapeutul Andreea Bob.

 

Îngrijorările excesive

Mai mult decât atât, specialistul afirmă că unii dintre noi pot să accepte mai ușor această lipsă a imprevizibilului, deși asta nu înseamnă lipsa îngrijorării, pe când alții transformă aceste griji într-un vârtej, catasrofizând, ajungând să aibă o intoleranță mare la incertitudine.

Cei care se îngrijorează mai mult, transformă orice gând într-o întrebare de genul ”dar dacă?”, iar acest gen de întrebare te duce mult mai ușor la observarea aspectelor negative ale unei situații. Dacă suntem intoleranți la incertitudine vom interpreta greșit sau parțial anumite evenimente care oricum au o tentă tristă sau chiar negativă iar tendința va fi de a supraestima riscurile consecințelor rezultate dintr-o anumită situație, afirmă psihoterapeutul Andreea Bob.

 

Căutăm siguranța sau creștem toleranța la incertitudine?

Psihoterapeutul este de părere că, din păcate, căutarea certitudinii este zadarnică, întrucât incertitudinea face parte din viață. Din moment ce este imposibil să fim 100% siguri de orice, căutarea certitudinilor ne va duce la îngrijorare, la anxietate generalizată și/sau panică.

De exemplu, dacă te-ai hotărât să faci o investiție financiară pentru a-ți spori nivelul de confort, verificând săptămânal fluctuațiile prețurilor acțiunilor pentru a te asigura că nu ai pierdut bani, nu garantează că nu vei mai întâmpina greutăți financiare. În mod similar, este o idee bună să ne facem controale medicale periodice, dar vizitarea mai frecventă a medicului în încercarea detectării vreunei probleme viitoare nu garantează că vei fi sănătos toată viața. Adevărul este că o varietate de factori dincolo de toate eforturile pe care le depunem pentru a simți că suntem în control, pot influența cursul evenimentelor. Pe scurt, încercarea de a crește certitudinea scade toleranța la incertitudine și nu face decât să crească îngrijorarea. Pe când, creșterea toleranței la incertitudine ajută la scăderea îngrijorărilor, declară psihoterapeutul Andreea Bob.

 

Cum se manifestă intoleranța la incertitudine?

Intoleranța la incertitudine vine cu o serie de comportamente care pentru moment ne liniștesc anxietatea. Tu în care dintre aceste comportamente te regăsești?

  • Evitarea anumitor activități care ne fac anxioși. De exemplu, evităm să citim informațiile legate de pandemie chiar și pe cele de pe canalele oficiale.
  • La polul opus este verificarea obsesivă a informațiilor de pe internet în speranța că veștile vor fi mai bune
  • Consultarea astrologilor sau a prezicătorilor pentru a ne liniști teama de necunoscut
  • Te liniștești cu un optimism exagerat (totul va fi bine...)
  • Găsirea anumitor scuze cu scopul de a evita să faci anumite activități
  • Amânarea anumitor activități
  • Dorința de a face totul doar tu pentru că îți este teamă că nimeni altcineva nu ar putea să fie la fel de atent ca tine
  • Reconsideri anumite decizii pe motiv că nu ești sigură că sunt cele mai potrivite decizii

Psihoterapeutul Andreea Bob ne invităm să răspundem la întrebările de mai jos, să observăm și să înțelegem dezavantajele și problemele care apar atunci când simțim că există riscul de a pierde controlul asupra unei situații.

  • Ce înseamnă pentru mine ceea ce se întâmplă acum?
  • Este posibil să am doar certitudini în viață?
  • Care sunt avantajele de a avea control sau certitudini? Dar dezavantajele?
  • Ai tendința să prezici lucruri negative doar pentru că sunt impredictibile? 
  • Cât de probabil este că lucrurile pe care le prezici să se întâmple? Este posibil să trăiești cu riscul că ceva negativ se poate întâmpla chiar dacă această probabilitate este deseori mică?

 

Acceptare și mindfulness – soluție la combaterea intoleranței la incertitudini

Atunci când suntem intoleranți la incertitudine, mintea noastră este focusată pe viitor. Un antidot pentru asta este să ne concentrăm asupra prezentului învățând astfel să acceptăm puțin câte puțin felul în care ne simțim, să ne acceptăm frica de necunoscut.  

  1. Radioul. Pentru a ne concentra asupra prezentului putem sa ne imaginăm că tot ceea ce se petrece în mintea noastră seamănă cu un program de radio cu volumul dat la maxim iar informațiile pe care le auzim de la acest canal de radio sunt extrem de negative și parcă ar țipa la noi. Exercițiul acesta nu este unul care îți rezolvă problema imediat. Gândurile vor mai avea o vreme puterea să strige la tine, dar în timp vei învăța să reglezi volumul lor și felul în care sunt transmise”, explică psihoterapeutul.
  2. Conștientizarea celor 5 simțuri. Scopul este să fim atenți la prezent pentru a reuși să rămânem în echilibru cu noi înșine și cu ceea ce ne înconjoară. Observă 5 lucruri din jurul tău cu atenție. Privește-le detaliile în așa fel ca atunci când vei închide ochii să le poți descrie. Simte 4 senzații pe pielea ta (vântul, o haină etc). Ascultă 3 sunete diferite și recunoaște-le. Simte 2 mirosuri diferite și identifică-le. Simte 1 gust. Rezervă-ți câte 5 minute, de două ori pe zi pentru acest exercițiu. Vei observa în mai puțin de două săptămâni o îmbunătățire a stărilor de îngrijorare și vei reuși să te ancorezi mai ușor în prezent, ne recomandă psihoterapeutul Andreea Bob.
  3. Respiră adânc! Astfel, trimiți semnale de relaxare creierului tău. Monitorizând și controlând inspirația și expirația ajuți corpul și mintea să se calmeze și să își concentreze atenția în altă parte. Închide ochii, inspiră și expiră ușor – acest lucru sigur te va ajuta. Încearcă respirația abdominală în 4 timpi, stând în șezut: Inspiră aerul încet, numărând 1....2....3....4. Reține aerul inspirat 1 timp. Expiră aerul încet, numărând 1....2....3....4”, explică psihoterapeutul.
  4. Descoperirea valorilor personale. "Cred că fiecare dintre noi putem admite că acesta este momentul în care lumea stă în loc și parcă timpul se oprește puțin pentru a te ajuta să te redescoperi, să îi vezi mai bine pe ceilalți și cel mai important să conștientizezi la un nivel mai profund valorile. Valorile sunt calități ale acțiunilor cu sens, cu scop care nu pot fi obținute asemeni unui obiect ci se obțin acționând câte puțin în fiecare moment al existenței noastre. Valorile ne pot motiva comportamentele chiar și în cele mai cutremurătoare perioade din viața noastră. Odată conștientizate, valorile personale vor deveni o parte extrem de puternică și semnificativă a acțiunilor noastre. Pentru a avea o idee de unde să începeți cu descoperirea propriilor valori, gândiți-vă la domeniile semnificative ale vieții și notați-vă apoi, cum v-ar plăcea să fiți în fiecare dintre aceste domenii: cuplu/relații intime, relațiile de familie, relațiile sociale, carieră, educație și dezvoltare, petrecerea timpului liber, spiritualitate, responsabilitate socială, sănătate fizică și emoțională. Nu este necesar să găsiți valori în fiecare dintre aceste domenii. Poate în unele domenii veți găsi valori mai multe iar ăn altele mai puține, sau deloc. Este normal așa. Este important să manifestăm aceste valori, iar asta se poate întâmpla doar dacă alegem să le trăim în fiecare clipă pentru că ele sunt busola care ne ghidează atunci când credem că ne-am pierdut, valorile sunt cele care ne salvează de ceea ce contează prea puțin. Trăirea valorile înseamnă să alegem să ne trăim prezentul, să ne trăim propria viață, viața pe care o dorim, înseamnă acceptarea noastră așa cum suntem, înseamnă acceptarea celorlalți, a vremurilor, a incertitudinilor, a viitorului așa cum vine el – de multe ori imprevizibil, conchide psihoterapeutul Andreea Bob.

        Psihoterapeut Andreea Bob

 

Andreea Bob este psihoterapeut, coach și ownerul platformei de psihoterapie și coaching online, Empathitude.eu. A absolvit, în 2005, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, s-a specializat în „Pediatrie Socială” și în ’’Tehnici psihologice de control al comportamentului și dezvoltarea potențialului uman’’ prin cele două masterate susținute la Universitatea de Medicină ’’Iuliu Hațieganu’’ și la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Are o practică de peste opt ani ca psihoterapeut și este acreditată de Colegiul Psihologilor din România. Are la bază două formări: formare în terapia științifică cognitiv-comportamentală și formare de lungă durată în psihoterapia individuală și de grup prin Psihodramă. Are o experiență de peste 10 ani de lucru cu grupuri, fie că este vorba despre dezvoltarea personală și autocunoaștere, fie că este vorba despre psihoterapia de grup pe diverse tulburări sau probleme emoționale. A creat și susținut cursuri pentru dezvoltarea potențialului profesional și a realizat peste 3.000 de ore de training în companii naționale și internaționale. A gândit și implementat programe de team building pentru diverse companii, am susținut dezvoltarea relațiilor interpersonale, a abilităților profesionale sau schimbarea atitudinilor sau comportamentelor prin sute de ore de coaching. Are o experiență de peste cinci ani în managementul Resurselor Umane și a fost implicată activ în îmbunătățirea performanțelor angajaților și atingerea obiectivelor profesionale ale companiilor în care a lucrat.

Comentarii


Articole din aceeași categorie
Şcolile rămân închise până după Paşte
DOROHOI –Concertul Direcţia 5 amânat, din cauza coronavirusului, pentru o dată necunoscută
Festivalul „Mărţişor Dorohoian AMÂNAT din cauza coronavirusului
Coronavirus: Şcolile din România se închid timp de o săptămână și jumătate
FOTOGALERIE - „Mărţişoare din suflet pentru suflet”, spectacol oferit de copiii din sistemul de protecţie
DOROHOI - „Un mărţişor pentru Ion Creangă” – prima ediţie, primul succes! - FOTOGALERIE
USV-ul, invită profesorii și elevii botoșăneni la sărbătoare
CINEMA MELODIA - FILMELE SĂPTĂMÂNII
Vremea în DOROHOI
Parțial Noros
3.47 °C
Minim: 0.83 °C
Maxim: 15.23 °C
Cele mai citite
ATENŢIE - Spitalul Municipal din Dorohoi va fi transformat în unitate COVID
6466
PRIMARUL DORIN ALEXANDRESCU - APEL UMANITAR
4918
Familie din Văculeşti, diagnosticată cu noul coronavirus
4904
REVOLTĂ ÎN DOROHOI - "Nu vrem secţie COVID 19 în oraşul nostru". Petiţie online semnată de sute de dorohoieni - Viceprimarul Lucian Topalagă, primul politician care susţine iniţiativa
4830
Comunicat de presă din partea primarului municipiului, Dorin Alexandrescu
2674
Primăria Dorohoi a alocat Spitalului municipal 150000. Vor fi achiziţionate trei tuneluri de dezinfecţie
2615
SPITALUL DOROHOI COVID - Primarul Alexandrescu luat prin surprindere de decizia forurilor judeţene: „Nici nu am fost consultat în această problemă”
2404
Femeie din comuna George Enescu prinsă conducând sub influenţa alcoolului şi cu permisul suspendat. S-a ales cu dosar penal
1514
Streinu-Cercel și autoritățile, desființate de un medic militar din Craiova: „Lasă-ne! Opriți acest joc pervers! „Spălați-vă pe mâini, noi vă spălăm creierul”
1252
Spitalul Municipal Dorohoi A SCĂPAT de COVID! Maternitatea din Botoșani a fost desemnată oficial pentru a fi unitate suport
1163
Arhiva Video
COMUNICAT & VIDEO - „Oamenii ALDE Botoşani sunt cei care fac diferenţa”
Vezi toată arhiva video
Anunţuri
ANUNȚ - Direcţia de Impozite şi Taxe Locale amână termenele de plată a taxelor şi impozitelor şi a acordării bonificaţiei de 10% până la data de 30 iunie
AJOFM Botoşani - Relaţiile cu publicul se vor desfășura ÎN MOD OBLIGATORIU doar prin e-mail şi telefon
FOTO - Ajutor din partea DAS Dorohoi pentru persoanele vârstnice, de peste 65 de ani şi a celor aflate în autoizolare
DOROHOI: Primarul Alexandrescu a semnat contractul de lucrări pentru extinderea reţelei de gaz în Satu Nou
Dorohoi - ANUNŢ privind acordarea tichetelor sociale pentru gradiniţă aferente lunii Februarie 2020
Acest site foloseste cookie-uri pentru o mai buna functionare. Conform reglementarilor si indrumarilor privind cele mai bune practivi, orice utilizator din UE trebuie instiintat in aceasta privinta si trebuie sa isi dea acordul privind aceasta instiintare.


Sunt de acord