"În
propunerea legislativă din 2010 a fost menţionat intervalul 1 noiembrie - 31
martie, însă ulterior s-a renunţat la el, în condiţiile în care se poate la fel
de bine să ningă în lunile octombrie sau aprilie. Mai mult, se poate întâmpla
ca la 1 noiembrie să ningă la munte iar în alte oraşe să fie vreme frumoasă.
Cadrul legal s-a mulat pe condiţiile reale, astfel că şoferii sunt obligaţi să
aibă cauciucuri de iarnă oricând ar circula pe drumuri acoperite cu zăpadă,
gheaţă sau polei. Legea a intrat în vigoare de la 1 noiembrie, astfel că s-a
produs o confuzie în rândul şoferilor", a declarat pentru REALITATEA.NET
comisarul-şef Lucian Diniţă, Directorul Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR.
Amenzile pe
care le riscă şoferii care încalcă legea caucicurilor de iarnă sunt cuprinse
între 2.500 şi 4.000 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care
blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei
şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a
sectorului de drum afectat.
Şoferii care
nu-şi montează cauciucuri de iarnă riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu
fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Dacă se produce un accident în
care şoferul nevinovat nu are maşina echipată cu anvelope de iarnă, acesta nu
primeşte despăgubiri. deşi un alt şofer a intrat în el.
"Chiar
azi-dimineaţă s-au produs în judeţul Braşov două accidente din cauza faptului
că drumul era acoperit cu polei. Pentru că maşinile nu aveau anvelope de iarnă,
companiile de asigurări nu-i vor despăgubi pe şoferi", a explicat Lucian
Diniţă.
Potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 5/2011, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate
cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu
zapada, gheata sau polei, potrivit unei sinteze realizate de AvocatNet.ro.
Asadar,
utilizarea cauciucurilor de iarna nu este conditionata de o anumita perioada de
timp, ci doar de starea carosabilului, dupa cum a explicat comisarul sef de
politie, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului
Rutier al Politiei Romane.
Acesta a
declarat pentru AvocatNet.ro ca reprezinta „contraventie, conducerea
autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara
ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, nefacandu-se referire (in textul
actului normativ - n.red.) la o anumita perioada a anului".
În cazul in
care incalcati aceste prevederi, riscati sa ramaneti fara certificatul de
inmatriculare, dar si sa platiti o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de la
9 la 20 de puncte-amenda).
Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amenda a crescut
la 80 de lei, ceea ce inseamna ca amenzile sunt cuprinse intre 720 si 1600 de
lei.
Singurele
anvelope de iarna acceptate sunt cele inscriptionate cu unul dintre simbolurile
„M+S", „M.S.", „MS" sau „M&S", fara a include in
aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons".
Literele M
si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti "mud" and
"snow", care inseamna "noroi (namol)" si, respectiv,
"zapada".
"Anvelopele
denumite comercial „all seasons" sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau
Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S,
M.S., M&S)", explica Ministerul Transporturilor acum ceva timp.
Numarul
cauciucurilor de iarna cu care un autoturism trebuie sa fie echipat a provocat,
de asemenea, numeroase discutii, prevederile legale nefacand o precizare
explicita in acest sens. Directia Rutiera a clarificat, la solicitarea
AvocatNet.ro, si acest aspect.
Astfel,
potrivit comisarului sef de politie, Lucian Dinita, autovehiculele de transport
persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci
si autotusimele personale, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe
toate rotile.
Aceeasi
prevedere este valabila si pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa
totala maxima autorizata mai mica (sau egala) de 3,5 tone.
Pe de alta
parte, asa cum precizeaza si norma legala, vehiculele transport de marfa de
peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuie sa
fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de tractiune.
Cine poate
sa controleze daca autoturismul este dotat cu anvelope de iarna
Trebuie sa
stiti ca singura autoritate abilitata sa controleze daca un vehicul este dotat
sau nu cu anvelope de iarna este politia rutiera, pentru tot spectrul de
autovehicule, dupa cum a declarat reprezentantul Directiei Rutiere.
Acesta a
precizat totusi ca, pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala
maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si autovehiculele de transport persoane
cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dreptul
de oprire si control in trafic revine si Inspectoratului de Stat pentru
Controlul in Transportul Rutier (ISCTR).
Reamintim
ca, incepand din 4 decembrie 2011, ISCTR a preluat atributiile de control ale
Autoritatii Rutiere Romane , ale Registrului Auto Roman, precum si pe cele ale
Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.
Desi Politia
locala are anumite atributii in domeniul circulatiei, pe care le-am prezentat
intr-un articol mai vechi pe AvocatNet.ro, trebuie sa retineti ca politistii
locali nu au dreptul sa verifice daca masina pe care o conduceti este sau nu
echipata cu anvelope de iarna.
|